Opplagstallene 2014
Mediehusenes og LLA opplags- og lesertall 2014

For aviser 2014
Mer enn 30 prosent av opplaget er nå digitalt
Mer enn 30 prosent av totalopplaget er nå digitalt. Digitalt opplag omfatter rene digitale abonnement og abonnement som gir digital tilgang i tillegg til papiravisen. 54 prosent av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett.
Nedlastbare filer for aviser:
presentasjon-medietall-2014
presentasjon-lesertall-2014
pressemelding-mediehus-medietall-2014
LLAs-pressemeld-om-opplag.pdf
opplagstall-mediehus-2014.xlsx
lesertall-mediehus-2014.xlsx
For Ukepressen 2014
Mat og trening topper i stabilt magasinmarked
Både opplag- og lesertallene bekrefter den trenden vi har sett de siste årene: Blader som omhandler mat og helse gjør det godt og har størst vekst. Samlet sett går lesertallene for sammenlignbare titler frem med 0,8%. 35 prosent leser daglig minst ett magasin, og bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest/tittet i 3,7 ganger.
Nedlastbare filer for ukepressen:
pressemelding-medietall-2014-magasiner-ukepresse
opplagstall-ukepresse-2014
lesertall-ukepresse-magasin-2014.xlsx
Norsk Reklamemarked 2014
Reklameinvesteringene faller
Tallene for 2014 klare, og ble presentert tidligere i dag på MBLs talldag av IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik). Statistikken viser at den kjøpte reklameplassen minsket med 3,3 prosent i 2014 sammenlignet med 2013, og havnet på 19 milliarder kroner.
Nedlastbare filer for reklamemarkedet:
pressemelding-2014-irm-oversatt
Mer informasjon?
Det henvises også til organisasjonenes egne hjemmesider:
www.mediebedriftene.no - MBL (Mediebedriftenes Landsforening)
www.lla.no - LLA (Landslaget for lokalaviser)